KINEZITERAPIJA
pravilno sedenje

Pravilno sedenje u radnom okruženju

Radno okruženje i prilagodjavanje pravilnom zauzimanju položaja u toku radnih aktivnosti je jedan od osnovnih faktora koji treba da se ispune da bi se izbegle neprijatnosti u ledjima, rukama i zglobovima. Pravilno sedenje je važno, jer se uglavnom najviše vremena provodi u toku radnog dana u ovom položaju. Navike nepravilnog zauzimanja položaja se često sreću. U ovom postu ću prikazati neke od tih položaja.

Visina sedalnog dela stolice treba da bude visini potkolenice, a naslon treba da podupire grudni deo ledja. Pravilno sedenje je sa ispravljenim ledjima do naslona stolice, vrat ispravljen, sa obe noge na podu.

Nadlaktica i podlaktica, kod pravilnog sedenja, treba da prave ugao od 90 stepeni. Laktove je potrebno držati na stolu. Važno je da šaka bude u pravcu podlaktice prilikom rada na tastaturi ili kod upotrebe miša.

Sledeća slika pokazuje najčešću grešku kod sedenja. Veoma je važno da se iza donjeg dela ledja stavi jastuče, koje će obezbediti stabilnost ovog dela tela. Kukove je važno držati do ivice stolice, a ramena ispravljenja. Često se sreće položaj u kome se sedi “zavaljeno”. Taj položaj se često zauzima i u kućnim uslovima i posebno je loš za kičmeni stub.

Još jedan primer u kom zbog nepravilnog položaja dolazi i do savijanja vratnog dela kičmenog stuba. Udaljenost od radnog stola treba da se prilagodi položaju u kom su ruke na stolu.

Položaj u kom su noge prekrštene je nepravilan i nestabilan. Ovaj položaj se ne preporučuje i pored toga što nije dobar za ledja i kukove, opterećuje i zglobove kolena i stopala.

Šta je potrebno da uradite ?

  • pravilno sedenje podrazumeva pravilno zauzimanje položaja tela, proverite da li su vam ledja prava, stopala paralelna na podu sa jednakim osloncem, udaljenost od stola i položaj ruku
  • prilagodite visinu stolice
  • ustanite svakih 45 minuta i prošetajte
  • ekran računara treba da bude u ravni sa očima, bez savijanja vrata
  • laktove i ruke držite na stolu

više o pravilnom izvodjenju dnevnih aktivnosti http://www.zdravaledjakinezi.in.rs/pravilno-izvodjenje/

istegnite ledja sa ove tri jednostavne vežbe http://www.zdravaledjakinezi.in.rs/2020/04/10/istegnite-ledja-sa-3-jednostavne-vezbe/

kineziterapija http://branislavafitness.com/kineziterapija/

Branislava Jevtović

viši sportski trener

fizioterapeut